bLOG

Choose joy (ook als het even tegenzit)!

We hebben in onze winkel heel veel verschillende merken. Ieder met hun eigen verhaal. Want naast mooie vormgeving en kwaliteit vinden we de wereld achter het merk minstens zo belangrijk: hoe het ooit is begonnen, hoe het product gemaakt wordt, hoe duurzaam het is, noem maar op. Daarom vinden we het leuk om eens wat meer te vertellen over de verhalen achter onze merken.

Te beginnen met ‘A Beautiful Story’: een sieradenmerk waarvoor we door de jaren heen steeds meer bewondering hebben gekregen. Handgemaakte sieraden met edelstenen en symbolen die elk hun eigen verhaal vertellen. Het thema van de zomercollectie is “Choose Joy”. De gedachte hierachter is dat je soms meer keuzes hebt dan je denkt. En dat je je gedachten, ook als het leven soms even tegenzit, de zonnige kant op kunt sturen.

En die positieve mindset is heel typerend voor ‘A Beautiful Story’. Want eigenaresse
Cathelijne Lania en haar team hebben altijd een bijzonder positieve kijk op de wereld. Die mindset en een heilig vertrouwen in de toekomst heeft hen al heel ver gebracht! 

Het verhaal begint in 2006: Cathelijne is in Nepal voor vrijwilligerswerk. Wanneer ze hoort dat er een zilverfabriekje in nood is en er 12 edelsmeden op straat dreigen te komen staan, laat dit haar niet los. Ze werkt als marketingadviseur bij Sara Lee Douwe Egberts en al snel denkt ze: “als ik koffie kan verkopen, dan moet dat met sieraden toch ook lukken.” En met die Pippi Langkous-instelling - ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan - gooit ze het roer om (herkenbaar, want zo zijn we zelf ook ooit begonnen!). Ze geeft haar vaste baan op en wordt, met de overname van het zilverfabriekje, ondernemer.

En niet zomaar een ondernemer. De sociale missie staat voorop. Natuurlijk moet er winst worden gemaakt om te kunnen voortbestaan. Maar geld is een middel en geen doel op zich. Ze wil fairtrade ondernemen en haar medewerkers in Nepal een beter leven geven. Dus geen minimum lonen, maar leefbare lonen. Dat wil zeggen dat haar medewerkers in hun basisbehoeften - eten, wonen, medische zorg - kunnen voorzien. Maar inmiddels gaat Cathelijne verder dan dat. Ze wil ook dat haar medewerkers een toekomst kunnen opbouwen en hun kinderen kunnen laten studeren. Een plus-variant van een leefbaar loon dus. Inmiddels hebben ruim 120 medewerkers een stabiele baan. Een “lucky job” zoals ze het zelf noemt. In de komende 5 jaar wil ze graag groeien naar 1.000 lucky jobs. Een mooie uitdaging!

Want net als voor de rest van de wereld was het afgelopen jaar niet makkelijk voor ‘A Beautiful Story’. De situatie in Nepal, waar de gezondheidszorg niet op orde is en de overheid de regels met de dag veranderde, was zorgwekkend. De voorraden raakten op en er moest creatief worden gehandeld om toch zoveel mogelijk te kunnen doorwerken. Tijdens de complete lockdown in Nepal trokken veel medewerkers naar hun familie op het platteland. Dat bemoeilijkte de communicatie en er waren steeds meer zorgen of het met iedereen wel goed ging. Ook zonder pandemie is Nepal niet het gemakkelijkste land om te produceren, vanwege de onvoorspelbare natuur en de instabiele politieke omstandigheden. Maar voor Cathelijne en haar team zijn de Nepalese krachten familie. En familie laat je nooit in de steek! Samen hebben ze zich er dan ook doorheen geslagen en ondanks alle tegenslag ligt er nu een prachtige zomercollectie in onze winkel. Vol nieuwe ontwerpen en met de mooiste stenen en verhalen. Wat zijn we trots! “Choose Joy”, óók als het even tegenzit; we zullen het onthouden.

de kluis is......open!

Nog steeds nagenietend van een in alle opzichten prachtige Koningsdag – dé dag waarop we eindelijk weer normaal mochten winkelen! – verheugen wij ons al op de komende feestdagen: Hemelvaart en Pinksteren. Nu zijn deze weekenden elk jaar al bijzonder, maar wie had ooit kunnen bedenken dat we deze dagen zouden bestempelen als héle bijzondere? Na de lange lockdown voelt het nog steeds een beetje onwennig om de regie weer terug in handen te hebben, maar we kunnen eindelijk weer doen wat wij het állerleukst vinden: ondernemen en jullie, onze klanten, blij maken! Weliswaar met een paar restricties, maar daar hoor je ons niet over. 

Want ondernemen was een uitdaging het afgelopen jaar! We zijn blij dat we ruim 15 jaar hebben mogen ondernemen zónder de externe factor corona. In de beginjaren was het soms al moeilijk genoeg; het ging met vallen en opstaan. Maar altijd snel weer door en met het heft in eigen handen. Zoekende naar het concept waar we echt alles wat we leuk vinden in kwijt konden. Zo groeiden we in vogelvlucht ‘van kunstgalerie naar concept store’. Hippe sieraden, tassen, design objecten, boeken… de collectie werd steeds groter en afwisselender. Op onze vrije dagen waren we altijd ‘on the road’ voor mooie nieuwe merken. Met een voorliefde voor Nederlandse en Scandinavische ontwerpen. Altijd uitgaande van kwaliteit en met steeds meer oog voor duurzaamheid. En – we beseffen ons nu meer dan ooit dat het niet vanzelfsprekend is – onze klanten kwamen in onze zaak zelf kijken, voelen en beleven. 

Dat alles viel ineens weg toen op 14 december plots de deur dicht moest. De datum kon niet ongelukkiger zo vlak voor de feestdagen. Wat een teleurstelling! Maar we lieten ons niet uit het veld slaan… We zijn tenslotte Thornse dames! En als Thornse dames hebben we een reputatie hoog te houden: eeuwen geleden stonden de stiftdames hier in Thorn immers al bekend als echte powervrouwen . Dus, niet bij de pakken neerzitten en handen uit de mouwen! Binnen een paar dagen waren we omgeswitcht naar een 24 uurs bereikbaar callcenter en bezorgden we de kerstcadeautjes met liefde bij onze klanten thuis. Na de feestdagen hebben we de winkel opgefrist: wandjes werden geverfd en achterstallige klussen werden geklaard. Voorzichtig maakten we weer plannen voor de toekomst. Ondanks de onzekere tijden besloten we te investeren in mooie nieuwe merken als Fatboy en Frank &Lucie. De voorjaarscollecties druppelden binnen en ondanks de gesloten deuren werden we er blij van. We beseften ons eens te meer dat we écht de leukste baan van de wereld hebben en dat we opgewassen zijn tegen een stootje. 

Voor nu zijn we dankbaar en kijken we vol vertrouwen naar de toekomst. Waarin we jullie met blogs en op social media vaker willen gaan meenemen in onze wereld. Waar we onze passie met jullie delen en unieke kijkjes bieden achter de schermen. Alles om jullie te inspireren! Hou ons dus zeker in de gaten op Facebook en Instagram. 

Maar… first things first: eerst deze twee heerlijke weekenden in het vooruitzicht! Vandaag schijnt hier het zonnetje, de terrassen zijn weer vol en… De Kluis is geopend. Tot ziens allemaal! 

Liefs, Kim & Joyce
PS: we zijn op Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag geopend van 11.00 tot 17.00 uur

CONTACT

PARKEREN

Je vindt ons midden in de "historische kern" aan het plein de Wijngaard in Thorn. Met een bezoekerskaart van De Kluis kun je op de parkeerplaats tegenover ons pand vrij parkeren. Vraag in onze winkel om een parkeerkaart. 

Stel je vraag

Versturen

De Kluis Thorn
Wijngaard 6, 6017 AG Thorn
+31 (0)475-563077 

info@dekluis-thorn.nl

Privacyverklaring

Openingstijden
Ma & di: gesloten
Wo t/m za: 10.00-17.00 uur
Zo: 11.00-17.00 uur

  • Kim Slabbers 06-55326816
  • Joyce Slabbers 06-14417573
  • Roy Vaesen 06-29575393